Lilian: ‘In mijn werk speculeer ik over een toekomst waarin we omgeven zijn door een gehele digitale fysieke wereld, waar Led beeldschermen zijn toegepast op architectuur, materiaal en objecten. Ruimtelijkheid en materiaal zijn slechts nog afbeeldingen of bewegend beeld op de objecten. Marmer kan druipen, bestaande (herkenbare) vormen en objecten, nu leeg van betekenis of functie, kunnen worden veranderd of hergebruikt als kunstwerken.
De twee prototypes / sculpturen zijn onderdeel van dit thema van waaruit ik al een tijdje werk en combineert noties van materialiteit, oppervlakte en representatie in een meer en meer verbonden digitale wereld.’

Lilian over de totstandkoming van haar werk: ‘In blender heb ik de vormen gemaakt uit bestaande 3d modellen en nieuw gemaakte vormen. Zoals het prototype dat is voortgekomen uit een 3d scan van een strijkbout.

Kleine stukjes met programmeerbaar mircoled lichtjes zijn toegepast op de objecten waardoor de speculatie van een toekomst met driedimensionale beeldscherm-huid werkelijkheid wordt.’

Let op: beperkte capaciteit.

Over Lilian Kreutzberger

Lilian Kreutzberger (1984, Nederland), studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag, BFA, The New School for Design: Parsons, NY, MFA en aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht, post-academisch. Kreutzbergers werk is tentoongesteld in het Kunstmuseum, Den Haag; het Koninklijk Paleis, Amsterdam; World Expo 2010, Shanghai; The Last Brucennial, NY; The Kitchen, NY, en CINNAMON Gallery.

Kreutzberger werd genomineerd voor de NN Awards 2021. Ze kreeg een beurs van het Mondriaan Fonds, een Fulbright Scholarship en won de Buning Brongers Award voor schilderkunst. Ze werd geselecteerd voor residenties bij onder andere EKWC, ISCP, Brooklyn, Eyebeam, Brooklyn, Socrates Sculpture Park, Queens; Existentie Labo 5, Gent Belgiƫ (BE).

Instagram: @liliankreutzberger

Website: www.liliankreutzberger.nl

Met dank aan

Met dank aan Crossing Parallels, Tu Delft, Gemeente Delft, Amsterdams Fonds voor de Kunsten, het Mondriaan Fonds en Max Mahieu voor zijn (technische) bijdrage.